« Terug naar onze dienst: administatie
Nieuw btw-identificatienummer voor eenmanszaken
Vandaag ontvangt de eerste groep mensen met een eenmanszaak van de fiscus een nieuw btw-identificatienummer (btw-id). In totaal ontvangen deze maand circa 1.3 miljoen ondernemers dit nieuwe btw-id.
Geen BSN meer in btw-id
In het nieuwe btw-id is het burgerservicenummer, afgekort tot BSN, van de ondernemer niet langer verwerkt. Zo wordt de privacy van de ondernemer beter gewaarborgd. Het nieuwe btw-id is geldig vanaf 1 januari 2020. De Belastingdienst verzendt de brieven deze maand al, zodat een ondernemer nu al voorbereidingen kan treffen, zoals het aanpassen van briefpapier en het informeren van de boekhouder of fiscalist.
Btw-id vermelden op facturen en website
Het btw-id is een persoonlijk, uniek nummer dat bestaat uit een reeks van 14 tekens. Vanaf 1 januari 2020 moeten ondernemers het btw-id op facturen en hun website vermelden om zich te identificeren als btw-plichtig ondernemer. Daarmee voldoen zij aan de wettelijke eisen. Voor handel binnen de EU is het belangrijk dat mensen met een eenmanszaak hun btw-id tijdig doorgeven aan hun leveranciers.
Huidig nummer voor communicatie fiscus
Ondernemers houden hun huidige btw-nummer voor communicatie met de Belastingdienst en voor hun eigen btw-aangifte.
Aanpassen btw-id leveranciers
Op facturen van leveranciers met een eenmanszaak zal dus binnenkort een nieuw btw-id worden vermeld. Het is dan ook belangrijk deze nummers te gaan wijzigen in de administratie. Bij elke inkoopfactuur wordt van u verwacht dat u het btw-id controleert op geldigheid. De oude nummers zullen dus spoedig gaan verdwijnen en een niet gelde btw-id betekend ook dat u de in rekening gebrachte btw niet in vooraftrek zou mogen nemen.
« Terug naar onze dienst: administatie