« Terug naar onze dienst: administatie
Zijn gratis boekhoudsoftware en Excel wel écht gratis?
Gratis boekhoudsoftware. Dat klinkt toch bijna te mooi om waar te zijn? Of gratis boekhouden met Excel? Is dat echt zo makkelijk? Ja en nee. Er bestaat misschien zelfs een beter alternatief. In een serie blogs zetten we de belangrijkste voor- en nadelen voor je op een rij.
Veel mkb’ers richten zich nu op gratis boekhoudsoftware en boekhouden in Excel. En als je naar de statistieken kijkt, dan is dat helemaal niet vreemd. Maar bieden deze opties echt de juiste mogelijkheden? Laten we eens dieper ingaan op gratis boekhoudsoftware.
Gratis boekhoudsoftware in een notendop
Er zijn vele soorten gratis boekhoudpakketten in omloop. Zoals te verwachten is, is het grote voordeel van deze software dat het… juist, niets kost. Je hoeft het alleen maar te downloaden, installeren en configureren en je kunt direct aan de slag. Als het online software is, hoef je helemaal niets te downloaden en te installeren, dan kun je direct aan de slag.
Maar hoe gratis is gratis boekhoudsoftware nu echt?
De software is dan wel gratis, maar dat wil niet zeggen dat het biedt wat je nodig hebt. Met gratis software kun je vaak alleen werken met de basisfuncties.
Dus als je business doorgroeit en je hebt meer mogelijkheden nodig dan moet je er in de regel voor betalen. Denk aan het toevoegen van meer gebruikers of je bank koppelen. Dan word je dus gevraagd om een licentie te kopen of een abonnement af te sluiten. Dan is gratis ineens toch niet meer zo gratis.
Maar hoe zit het dan met boekhouden in Excel?
Veel ondernemers kiezen ervoor om hun boekhouding in Microsoft Excel te doen. Niet omdat het de beste optie aller tijden is, maar omdat het makkelijk voor ze is. Excel is meestal al geïnstalleerd en de meeste mkb’ers kunnen wel overweg met spreadsheets.
Dus in zekere zin is boekhouden in Excel gratis. Niet waar, horen we jullie zeggen. Natuurlijk moet je betalen voor een licentie of een abonnement voor Microsoft Office, als je die nog niet hebt.
Een groter probleem is dat alles handmatig ingevoerd moet worden. Ieder cijfer, alle bank- of factuurgegevens, alles moet in het boekhoudtemplate gezet worden. En dat gaat weleens fout. Met 1 klein typefoutje kan je de hele boekhouding om zeep helpen. Soms zie je dat pas als het al veel te laat is en je het niet makkelijk meer kunt rechtzetten.
Wat is het alternatief?
Naast deze mogelijkheden bestaat er ook betaalde online boekhoudsoftware. Een kleine investering, maar je krijgt waarvoor je betaalt: een duidelijk product, doorontwikkeld door een bedrijf dat over 5 jaar ook nog bestaat.
Natuurlijk hoef je je niet voor zolang vast te leggen, want je kunt je maandelijkse abonnement op ieder moment opzeggen. Maar het is fijn te weten dat je bedrijfsgegevens in goede handen zijn.
Ontdek alle voor- en nadelen
In onze nieuwe Snelgids zetten we de belangrijkste voor- en nadelen op rij. Handig en scheelt je veel research.
Exact Online
Molengraaffsingel 33
2629 JD DELFT
Telefoon: 015 - 711 5100
« Terug naar onze dienst: administatie
Archief > 2016
november
oktober
september
- 05 september 2016 - Online factureren is sneller, veiliger én nauwkeuriger
- 01 september 2016 - Vraag op tijd uw BTW terug uit andere EU-landen
juli
juni
april
- 28 april 2016 - Elektronisch deponeren in Handelsregister is een feit
- 25 april 2016 - 4 mythes over veiligheid van de cloud
maart
- 22 maart 2016 - ANBI: álle voorwaarden zijn belangrijk voor behoud status
- 14 maart 2016 - Werken met gratis boekhoudsoftware of Excel appeltje eitje?
- 07 maart 2016 - Dashboards. Werkt het?