« Terug naar onze dienst: administatie
Werken met gratis boekhoudsoftware of Excel appeltje eitje?
Gratis boekhoudsoftware. Boekhoudsjablonen in Excel. Klinkt dat niet als makkelijk en gratis? Nou… misschien. Of misschien toch niet. We hebben een overzicht gemaakt en de belangrijkste voors en tegens van het werken met beide opties overzichtelijk op rij gezet. Dit keer gaan we in op het gebruiksgemak van gratis boekhoudsoftware en Microsoft Excel.
Is gratis boekhoudsoftware gebruiksvriendelijk?
Over het algemeen is het makkelijk in gebruik, hoewel de software niet veel functies heeft. Voor dagelijks gebruik is er vaak een online forum waar je terecht kunt voor vragen. Sommige laten je zelfs contact opnemen met andere gebruikers als je er niet uitkomt. Moderne gratis boekhoudpakketten staan vaak helemaal online. Daarmee heb je al je bedrijfsgegevens altijd en overal bij de hand.
Hoe zit het met de nadelen?
Live support is essentieel als je bezig bent met het verwerken van belangrijke gegevens. Je business kan letterlijk op het spel komen te staan als er opeens een kink in de kabel zit. Wil je echt doorgaan met googelen totdat je een passende oplossing hebt gevonden of bel je liever een expert die je direct uitlegt wat je moet doen?
Vergeet ook niet dat aanbieders van gratis software toch ergens aan moet verdienen. Denk aan het laten zien van advertenties of geavanceerde functies achter een betaalmuur zetten. Bovendien biedt gratis boekhoudsoftware meestal geen optie voor CRM, urenregistratie of het bijhouden van je voorraad. Om maar wat te noemen. Daar heb je dan weer aparte programma’s voor nodig.
Boekhouden in Excel – een goed alternatief?
Waarschijnlijk ben je al bekend met de basisfuncties van Excel. Als je een Excel-genie bent dan is werken met formules een eitje, net zoals het maken van grafieken die zo ingenieus zijn dat je er eigenlijk de Nobelprijs voor zou moeten krijgen. Is dit niet zo, dan moet je je Excel-vaardigheden wel even oppoetsen. Op zich hoef je er alleen wat tijd en moeite in te steken.
Hoe zit het met de nadelen?
Handmatig gegevens invoeren is hoe dan ook tijdrovend. Excel laat je de invoer niet automatiseren. Kortom je moet dan alles, maar dan ook alles, altijd zelf intypen. Bloed, zweet en tranen dus. Je Excel-documenten worden alleen op je computer opgeslagen, behalve als je Office 365 hebt, dan kun je met meerdere collega’s op hetzelfde moment aan dezelfde documenten werken.
Je hebt niet 24/7 toegang tot je data. Dat is wel opvallend als je bedenkt dat uit recent onderzoek blijkt dat 13% van de mkb’ers het een enorm probleem vindt dat ze alleen vanaf kantoor toegang hebben tot hun boekhouding.
Wat is dan het alternatief?
Met online boekhoudsoftware heb je 24/7 toegang tot al je bedrijfsgegevens en heb je de mogelijkheid om allerlei processen en services te integreren en automatiseren. Je voert je gegevens maar 1 keer in (als je al iets moet invoeren). Gratis trainingen en een groot aantal aan support en adviesmogelijkheden zorgen ervoor dat je snel aan de slag kunt.
Ontdek alle voor- en nadelen
In onze nieuwe Snelgids zetten we de belangrijkste voor- en nadelen op rij. Handig en scheelt je veel research.
Exact Online
Molengraaffsingel 33
2629 JD DELFT
Telefoon: 015 - 711 5100
« Terug naar onze dienst: administatie
Archief > 2016
november
oktober
september
- 05 september 2016 - Online factureren is sneller, veiliger én nauwkeuriger
- 01 september 2016 - Vraag op tijd uw BTW terug uit andere EU-landen
juli
juni
april
- 28 april 2016 - Elektronisch deponeren in Handelsregister is een feit
- 25 april 2016 - 4 mythes over veiligheid van de cloud
maart
- 22 maart 2016 - ANBI: álle voorwaarden zijn belangrijk voor behoud status
- 14 maart 2016 - Werken met gratis boekhoudsoftware of Excel appeltje eitje?
- 07 maart 2016 - Dashboards. Werkt het?