7 eigenschappen van succesvolle ondernemers in 2017
Hoe word je een succesvolle ondernemer? Geen onbelangrijke vraag, maar gemakkelijk te beantwoorden is deze niet. Om succesvol te zijn, moet je als ondernemer weten waar je staat - in de economie als geheel en in jouw industrie. De rest kun je, volgens prof. dr. Arjan van den Born, gewoon leren.
In dit artikel nemen we je mee door de vier industriële revoluties en welke invloed deze hebben (gehad) op ondernemerschap. Dit helpt je om te bepalen waar jij als ondernemer staat. Vervolgens geven we je zeven succesfactoren waardoor jij nu, in het tijdperk van robotisering en algoritmes een succesvolle ondernemer kunt zijn.
The return of the entrepreneur
In de Middeleeuwen verenigden ondernemers zich per professie al in zogenaamde gilden. Hierbinnen werd de kwaliteit van het werk gewaarborgd en opleidingen verzorgd. In de achttiende eeuw kwam allereerst de ontwikkeling van stoom op gang. Eind negentiende eeuw kwam elektriciteit beschikbaar met als gevolg dat machines steeds meer werk overnam. Hierdoor verschoof de macht van kennis en kunde (ambacht) naar de kapitalist en arbeiders verenigden zich in vakbonden om hun positie te verstevigen.
Technologie verdreef de ondernemer en haalde haar weer terug
De derde industriële revolutie ging nog verder. Deze stond in het teken van IT en automatisering. De mens werd nu niet vervangen door mechanisatie, maar geholpen door automatisering. Dit bracht voordelen met betrekking tot schaalvergroting en moderne organisaties zagen het licht. Zelfstandig ondernemers verdwenen daardoor langzaam uit het economisch straatbeeld - zij waren gewoonweg niet opgewassen tegen de massa productiebedrijven.
Sinds de jaren negentig groeit het aantal ondernemers weer. ‘Internet en moderne communicatiemiddelen hebben het zoeken en vinden van de juiste persoon voor een klus eenvoudiger gemaakt’, legt Arjan van den Born (Academic Director bij Jheronimus Academy of Data Science en Professor of Creativity & Entrepreneurship bij Tilburg University) uit. Daarnaast wordt het dankzij nieuwe technologie steeds gemakkelijker om voor verschillende organisaties tegelijkertijd te werken. Sindsdien is goed projectmanagement een hot topic binnen iedere organisatie.
Nieuwe beroepen: kansen voor ondernemers
Nu, anno 2016, gaan we volgens Vivianne Bendermacher (tech-expert, gehoord op De Tijdstrijd) nog een stap verder. We zitten middenin de vierde industriële revolutie welke zich kenmerkt door algoritmes en robotisering. Repetitieve taken worden steeds vaker overgenomen door slimme computers. Er is sprake van een kenniseconomie waarin steeds vaker op projectbasis wordt gewerkt. Tijdelijke teams met specifieke kennis en kunde worden langzaamaan de norm en daardoor zijn werkprocessen van tien jaar geleden nu volledig achterhaald.
Dit betekent dat je als organisatie én individu innovatief moet zijn en beide moet blijven ontwikkelen. Update jij jouw sales pijplijn nog met de hand? Dan is het tijd om daar een geautomatiseerde oplossing voor te vinden, want concurrenten zullen je voorbij gaan.
Een andere ontwikkeling is de professional die belangrijker wordt dan de manager. Kennis is namelijk schaars of zo specifiek dat schaalbaarheid beperkt is. Organisaties worden weer kleiner en flexibeler en kansen liggen voor het oprapen zolang je als onderneming maar divers, innovatief en creatief genoeg bent. De moderne specialist voert wederom een ambacht uit.
De volgende zeven eigenschappen zullen jou als ondernemer helpen succesvol te zijn in 2017.
1. Je wordt gedreven door passie
Van de meest recente MKB Monitor (september 2016, Dutch Network Group) leren we dat 51% van de ondernemers wordt gedreven door passie. Gevolgd door innovatie (28%) en zakelijk succes (21%). Intrinsieke motivatie is ook volgens prof. dr. Arjan van den Born een gedeelde succesfactor van ondernemers. Passie geeft je kracht om door te zetten, zelfs in tijden dat alles tegen lijkt te zitten.
2. Je kent de waarde van je netwerk
Een netwerk is in eerste instantie belangrijk om als startend ondernemer aan opdrachten te komen. We hoeven jou niet te vertellen dat het in een netwerkgesprek beter is om interesse te tonen in de ander, dan ongecontroleerd met je stapel visitekaartjes te strooien. Maar hoe bouw je dan een netwerk op?
Cliché maar waar, bij een netwerk geldt ‘kwaliteit boven kwantiteit’. De grootte van je netwerk hangt af van de economische situatie in het algemeen en eventuele schaarste in jouw branche. Via het platform Meetup.com vind je een breed aanbod aan (business) events waar je gemakkelijk in contact komt met gelijkgestemden. Een belangrijk onderdeel van netwerken als startend ondernemer is ervaringen uitwisselen en van elkaar leren (zie ook punt 4). Zodra je onderneming groeit, kun je je netwerk inzetten als talent-vijver en professionals aan je onderneming verbinden. Zo kunnen er vruchtbare samenwerkingen ontstaan.
3. Je bent zichtbaar
Als niemand weet wat je doet en waar je goed in bent, zal er ook niemand naar je toekomen. Esther Jacobs ('No Excuses lady', spreker, auteur, digital nomad) tipt ondernemers daarom social media te gebruiken. En dan niet als zendmast! Zet social media in om te reageren op onderwerpen waar jij specifieke kennis van hebt.. Het doel hiervan is je voetprint achter te laten en gezien te worden als influencer in jouw branche. Lees mee met threads waar je wat van kunt leren. Leuk idee: meet je invloed op social media met Klout.com.
4: Je leert van je fouten
Iedereen maakt fouten, wij schreven er recent nog een blogpost over. Fouten maken is helemaal niet erg, zolang je er maar even bij stilstaat en er een les uit haalt. Wanneer je je fouten durft te delen met je team of andere ondernemers ben je helemaal goed bezig. Leer van elkaar onder de noemer sharing is caring, zodat anderen zich niet aan dezelfde steen hoeven stoten.
Kijk ook naar ontwikkelingen in andere industrieën. Waarom denk je dat uitgeverijen zo’n moeite hebben te blijven bestaan? Precies, omdat ze niet op tijd naar de digitalisering van de game-, film- en muziekindustrie keken en dus niet konden leren van de fouten die daar zijn gemaakt. Wees gewaarschuwd…
5: Je bezit unieke kennis en kunde
Weet wie je concurrenten zijn en weet in welk opzicht jouw onderneming zich van hen onderscheidt. Daarnaast wil je in de gaten houden of de vraag uit de markt verandert, zodat je de kennis en kunde binnen jouw onderneming daarop kunt aanpassen.
Je kunt er vanuit gaan dat je nooit bent uitgeleerd. Omarm dit gegeven en ga ermee aan de slag. Volg online cursussen, luister relevante podcasts en blijf je ontwikkelen. Wanneer je stilstaat, raakt je kennis en kunde achter op die van de concurrent en voordat je het weet, word je van alle kanten ingehaald.
6: Je bent innovatief
Bij uniek zijn hoort ook een mate van voorop lopen. De ontwikkeling van het product of de dienst die jouw onderneming levert is een continu proces. Net als je eigen kennis en kunde is ook hetgeen jij verkoopt nooit af. Hoe je ook na je initiële idee innovatief kunt blijven? Door naar buiten te kijken. Letterlijk. Ga naar buiten, kijk wat er in andere industrieën gebeurt, haal je inspiratie overal vandaan en blijf jezelf, je product en je onderneming continu vernieuwen.
7: Je kunt prioriteiten stellen
Je kunt alleen productief en effectief werken als je je prioriteitenlijstje op orde hebt. Voorkom dat je je mee laat slepen door de waan van de dag. Twijfel je of je het juiste doet? Jennefer Boskeljon, Time Management coach & professional organizer heeft hier iets op bedacht. Stel jezelf de vraag ‘moet ik dit nu doen?’. Dit doe je niet één keer, maar een paar keer achter elkaar. Iedere keer leg je de nadruk op een ander deel van de vraag. Op deze manier toets je de relevantie van iedere taak. Onthoud dat er een verschil is tussen urgentie en belangrijkheid. Zolang je kritisch blijft kijken naar wat je doet, blijf je productief werken en zul je sneller succesvol zijn.
Dus wil jij met je tijd meegaan of vastgeroest blijven zitten aan werkprocessen van vorig jaar? Wij denken dat je weinig keus hebt wanneer je succesvol wilt zijn. Dé tip? Bepaal waar je prioriteiten liggen en laat technologie je helpen.
Teamleader B.V.
Nachtwachtlaan 20
1058 EA Amsterdam
Telefoon: 085 – 888 2980
- Labels
- Administratie
- Advies