Adviseur of gezeur?
Als lid van de Vrijwillige Brandweer en ben ik zodoende 24 uur per dag, 7 dagen per week oproepbaar voor incidenten per semafoon. Net als vele andere collega’s wachten wij maar af wanneer er weer een oproep binnenkomt om hulp te verlenen aan mens en dier in nood. Van hulpverlening tot het blussen van branden, alles is mogelijk. Het geeft echt voldoening deze werkzaamheden te mogen verrichten.
Dit staat in een schril contrast wanneer ik een (administratief of fiscaal) brandje moet blussen bij een klant. Hiervoor raad ik altijd iederaan om een stukje preventie uit te voeren. Immers voorkomen is beter dan genezen. Maar wanneer schakel je een adviseur in? Bij problemen of direct vanaf het begin.
Wanneer je net besloten hebt om een onderneming te gaan starten (Vanuit hobby of bijverdiensten), wil je natuurlijk op alle kosten besparen. Het rendement moet zo groot mogelijk zijn en je wordt al overspoelt met kosten, zoals de Kamer van Koophandel, een boekhoudpakket, bankkosten voor het openen van een rekening of het afsluiten van een financiering, abonnement van een branchevereniging en niet te vergeten de kosten voor de promotie van jouw eigen bedrijf. De administratie is simpel en overzichtelijk en het aantal mutaties vallen mee.
Er is geen reden om een adviseur in te schakelen en je hebt alles zelf gedaan. De aangifte Inkomstenbelasting heb je in het verleden ook vaak genoeg zelf ingevuld en je krijgt hiervoor alle hulpmiddelen aangereikt door de Belastingdienst zelf, dus waar maak jij je nu druk om? Dit soort opmerkingen verneem ik veel op feesten en partijen en lees ik regelmatig op forums, zoals bijvoorbeeld Higherlevel.nl of Lancelots.nl. Het nadeel is dan vaak dat de kosten niet te overzien zijn, wanneer er wel een probleem zich voordoet die jij zelf niet hebt geconstateerd.
Een voorbeeld
Een ondernemer werkte twee jaar lang met een boekhoudpakket en registreerde alles zelf. Deed ook zelf de fiscale aangiften (BTW en inkomstenbelasting) en het ging allemaal goed. De bank echter wenste voor het verstrekken van een nieuwe financiering een rapport die opgesteld werd door een accountant. Bij het beoordelen van de administratie constateerde ik dat de subadministraties niet meer aansloten met het grootboek en ook andere verbandscontroles klopten niet meer. De complete administratie is opnieuw verwerkt en leidde tot vele fiscale correcties in het nadeel van de klant. Nu was het de bank die aanleiding gaf om een adviseur in te schakelen, maar de gevolgen waren niet te overzien geweest wanneer de Belastingdienst een controle had uitgevoerd bij deze klant.
Preventie is een erg populair woord tegenwoordig. In brandweerland wordt met deze term al snel gewezen naar de rampen in Enschede, Volendam en onlangs op Schiphol. Uitkomsten van deze rapporten hebben vaak dezelfde conslusies als in de trand van: ‘wij hadden dit kunnen voorkomen, als…’. Veel mensen hebben ook rookmelders in huis als preventie, maar deze werken niet omdat ze nog in de verpakking zitten en liggen in de kast. En u als ondernemer, wat heeft u gedaan aan administratieve en fiscale preventie? Heeft u al een adviseur of wacht u tot het gezeur?