« Bekijk hier meer nieuws

Elektronisch deponeren in Handelsregister is een feit

20160428-rapportage.jpg28 apr

Met ingang van 1 juli 2016 treedt de wet in werking die het elektronisch deponeren van de jaarrekening in het Handelsregister regelt. De Algemene maatregel van Bestuur en de nota toelichting ‘Elektronische deponering Handelsregister’ zijn gepubliceerd in het Staatsblad van 25 april 2016. Daarmee is het exclusief elektronisch deponeren in het Handelsregister een feit.

De verplichting geldt in eerste instantie voor rechtspersonen in de bedrijfsklasse micro en klein. Zij moeten vanaf boekjaar 2016 de jaarrekening deponeren met Standard Business Reporting (SBR) of via de online service Zelf Deponeren Jaarrekeningen (ZDJ). Voor rechtspersonen in de bedrijfsklasse middelgroot geldt de verplichtstelling vanaf boekjaar 2017 en voor grote rechtspersonen naar verwachting vanaf boekjaar 2019. De jaarrekening op papier aanleveren kan dan niet meer.

Deponeren via intermediair

Financieel intermediairs, zoals accountants- en administratiekantoren, die voor hun klanten de jaarrekening deponeren, moeten dit vanaf boekjaar 2016 met SBR doen. Intermediairs die nog niet met SBR deponeren hebben financiële software nodig, die geschikt is om de administratie in te richten en om rapportages te maken. SBR maakt gebruik van Digipoort, het beveiligde digitale kanaal van de overheid. Om berichten via Digipoort te kunnen versturen en ontvangen, is een PKIoverheid services server certificaat nodig.

Hoe werken wij?

Het maakt ons niet uit met welk financieel pakket u werkt. Dit kunnen wij elk boekhoudpakket koppelen aan onze rapport generator. In die rapport generator maken wij de jaarrekening en publictatie stukken. Hierin maken wij overigens ook de tussentijdse rapportages en liquiditeitsprognoses.

Wanneer wij de jaarrekening en publicatie stukken gereed hebben, krijgt u toegang deze stukken. Wanneer u deze accordeert dan pas kunnen wij deze elektronisch versturen naar de kamer van koophandel of andere partijen. Denk hierbij aan de bank, belastingdienst en financieringsmaatschappijen. Wij zijn dus al lang voorbereid op deze ontwikkeling.

Dit komt mede door onze visie op het samenwerken aan uw administratie. Samen voeren wij uw administratie, waarbij u de administratieve taken uitvoert die u prettig vindt en passend. Het overige verzorgen wij voor u. U moet altijd en overal toegang hebben tot uw administratie en inzage in de financiële ontwikkelingen in uw organisatie. Alleen dan kunt u de juiste beslissingen nemen. Daarom werken wij met de online rapport generator, zodat u tussentijds al de ontwikkelingen goed kan monitoren en tijdig kan ingrijpen indien nodig.

Interesse in onze aanpak en visie? Maak dan eens geheel vrijblijvend een afspraak zodat wij onder het genot van een kopje koffie of thee de mogelijkheden met elkaar bespreken.

Labels
Administratie
Jaarwerk
Rapporteren

« Bekijk hier meer nieuws